بسم الله الرحمن الرحيم

بیداری اسلامی و اهميت نقش زنان بعنوان نيمي از پيكرة انساني  ( 1 )

به قلم استاد مجاهد : ابوحمزه المهاجر هورامی

 

تمامي انسانها از دو نفر به نام آدم و حوا بوجود آمدند. يعني سرچشمه زن و مرد يكي است نه اينكه يكي باشد و ديگري نه (نساء 1) و آدم و حوا هر دو لغزيدند نه اينكه حوا يا زن باعث لغزيدن مرد گرديده باشد. (36بقره) و بدليل اينكه مردان قيوم زنانند ((الرجال قوامون علي النساء )) مسئوليت بيشتر گردن مرد را مي گيرد تا زن و حوا را.

اما راهبان و خاخامها و به تقليد آنها ملايان  و مولويان كهنه پرست، اين مطلب را به صورت تحريفي بي شرمانه در آورده و وسيله اي گردانيدند جهت پست نشان دادن زنان، چنانكه هيتلر ناسیونال سوسیالیت  به تبعيت از جامعه اي كه پرورشش داده بود وظايف زنان را چنين پيشنهاد مي كرد: بچه داري، آشپزي و رفتن به كليسا. و ملايان و مولويان و آخوندهاي كهنه پرست ما وظايف زنان را چنين پيشنهاد مي كرده اند: بچه داري، آشپزي و شستشو، كار در مزرعه مرد و……. و نرفتن به مسجد.

اين شد گوشه اي از دسيسه ها و نيرنگها و افكار پوسيده و بدعتهايي كه همچون سمي مهلك به خورد جامعه دادند. اسلام از زمان اولين پيامبرش تا آخرين رسول عليهم الصلوة و السلام، زن و مرد را به يكسان مكلف بداشتن ايمان توحيدي و اخلاق اسلامي نموده است (احزاب 35) و عمل صالح از ((زن)) و ((مرد)) كه ((مؤمن )) باشد به يكسان خواسته شده . و اين نقش سنگين زنان را نيز در جامعه مي رساند. بر اساس قوانين الهي زن در درك كمالات معنوي همچون مرد تواناست تا به هر افقي كه مي خواهد به پيش رود و زن و مرد به يكسان نتيجه اعمال خود را مي بينند . (نساء 124).

بدينسان با توجه به تجربياتي كه تاريخ بشريت در مورد زنان و كل انسانيت به نمايش گذاشته تنها فرمان خداوند در مورد زنان قابل قبول است نه هيچ نظر شخصي يا متحجرانة جاهلي كه تمامي حقوق انساني زنان را به اشكال مختلف پايمال نموده و باعث فاسد شدن زنان و استثمار و استضعاف آنان گرديده است. (127 النساء).

با  اين توضيح به اين اساس بنيادين بر مي خوريم كه : (( وما كان المومن و لامؤمنه اذا قضي الله و رسوله امراًان يكون لهم الخيره من امرهم و من يعص الله و رسوله فقد ضل ضلالاً مبينا. (احزاب 36) .

همچنين بايد بدانيم كه زن صالح ، فساد و طغيان شوهرش لطمه اي به او نمي رساند و زن فاسد و خائن هم ايمان شوهرش سودي به وي نمي رساند (تحريم 11-10)  با وجود اينكه نزديكترين افراد به پيامبران زنانشنان بوده اند مي بينيم كه بعضي دعوت شوهرانشان را نمي پذيرند. اما زن فرعوني كه با قوانينش ادعاي فرمان روايي و پرورش دهندگي مطلق را داشت،  با تمام وجود، به خدا ايمان آورد و فرعون نتوانست جلو وي را بگيرد و يا وي را موافق با عقيدة فاسد خود نمايد و اين نشانگر اصل مهم آزادي شخصيتي زن از نظر عقيدتي، جهانبيني و ايدئولوژيكي و عمل متناسب با آن مي باشد.

بدين معني كه او نيز همچنانكه ((انسان)) است مي تواند از حقوق انساني كه خداوند به هر انساني داده، كه همان اختيار و آزادي در پذيرش يا عدم پذيرش هر چيزيست ، برخوردار باشد (تحريم 12-11-10)

زن برخلاف پسر و دختر با وجود هم ايمان نبودن باز ((اهل)) به حساب مي آيد و فرزند چنين نيست (هود 46 و اعراف 83)

 سابقين بالخيرات چنانكه پيداست بايد در تمامي امور زندگي نمونة عيني و ظاهري آن چيزي باشند كه برايش به پا خواسته اند. و امور خانوادگي نيز دومين مرحله بعد از خود سازيست كه پس از كسب موفقيت و نمرة قبولي در اين مرحله است كه شخص اجازة ورود به دايره اي بزرگتر و مسئوليتي سنگين تر را در جامعه مي يابد.

زن و شوهر در تمام وظايف و مسئوليتهاي انساني خود با ((تشاور)) و ((ائتمار)) تصميم گرفته و عمل نمايند. خواهران بدانند كه : اگر در كارهاي خير مشوق شوهرانشان باشند، هم اجر تشويق را دارند و هم به دليل صبر بر مشكلاتي كه پيش مي آيد شريك ثواب شوهرانشان مي شوند. بدون اينكه از ثواب آنان هم، چيزي كم شود، و هرچه مشكل و ضرر بيشتري ببينند، اجرشان بيشتر مي گردد.

 هيچ ملا، يا دين فروش و يا سکولار ضد انسان خائني نمي تواند حقايق اسلام را براي هميشه بپوشاند. و نمي توانند بپوشاننند كه اولين قشري كه وجود اسلام را وسيله اي جهت خوشبختي  و سعادت خود و رهائيش از وضع اسفبار موجود، مي داند زنان اند، انسانهايي كه بيشترين ظلم را حتي نسبت به همنوعان مرد خود متحمل شده اند. و به محض شنيدن صادقانه پيام، اولين پذيرندگان و فدائيان خواهند بود.

اولين كسي كه به اسلام ايمان آورد زن بود، مادرمان خديجه عليها السلام ، اولين شهيد اسلام زن بود اماممان سميه عليها السلام.

استقامت و پايداري اسماء عليها السلام معروف به (ذات النطاقين) آن دختر در هنگام هجرت زماني كه ابوبكر به مدينه هجرت كرد و پول نقد را با خود برد، ايوقحافه كه مشرك بود در آن موقع به اسماء عليها السلام  گفت : به شما هم ظلم كرد، با مالش هم به شما ظلم كرد، اسماء دست ابوقحافه كور را بركوزه اي پر از سنگ ريزه گذاشت كه اين پول است  و بدين شيوه

1- هم خيال وي را راحت كرد. 2- هم از يك نفر مشرك و لو اينكه پدر بزرگش هم باشد منت نكشيد و در برابرش ايستاد.

ايشان عليها السلام از پسرش عبدالله عليه السلام كه از مثله شدن پس از مرگ مي ترسيد، پيشنهادش را نپذيرفته و فرمود : بعد از قتل چيزي نيست كه انسان از آن بترسد، پوست كندن و زبح دردي برايش ندارد. ((ودر جواب غصه نخور مادر پسرش فرمود: من وقتي از كشتنت غمگين مي شوم كه بر باطل كشته شوي ، پسرم زره لباس كسي كه‌امادگي شهادت را دارد، نيست آنرا در بياور و به جايش شلوار اضافي بپوش، كه هر وقت كشته شدي عورتت پيدا نشود )) الله اكبر. الله اكبر .الله اكبر

رشادت ام عماره و نسيبه عليهماالسلام در نبرد احد، پايداري ام سليم در روز حنين و.. و زن مومني كه فرزنداني شهادت طلب پرورش داده و همسرش را به جان فدايي و فداكاري وا مي داشت.((المؤمنون والمؤمنات بعضهم اولياءبعض يامروابالمعروف وينهون عن المنكرويقيمون الصلوةويؤتون الزكاةويطيعون الله ورسوله واولئك سيرحمهماالله وان الله عزيزحكيم)) ]ٌٌتوبه71]

ما نقش زنان را در جهاد و بذل و بخشش جان و مال و جواهراتشان ،و اينكه شخص مسلمان با اشتياق به قانون و برنامه الهي و حب آن ،خود سلاح و تجهيزات را تهيه مي ديد ،كه حتي فرش خانه را جهت تهيه سلاح مي فروختند، در تمام سيرة سابقين الاولين مشاهده مي كنيم كه عمربن سعيد عليه السلام و همسرش عليها السلام نمونة آن و عكس العمل مادر در برابر شهادت فرزند را باز در عتبه بن جاهد الجهني مي بينيم و……..                        

با اين توضيح به اين مطلب اساسي مي توان دست يافت كه در زمان كنوني نيز با وجود ((مسلمان بودن)) ما، بايد شخصيت و مقامي را كه زنان نزد خدا دارند و موقعيت اجتماعي كه بدانان بخشيده شده به آنان اعطا گردد. و زنان را در صورت رعايت چنين مواردي مي توان به صف مبارزين ضد سکولاریسم پذيرفت (12 ممتحنه) . خداوند ورود زنان ((مومن )) و مسلماني را كه وارد برنامه انقلابي مي گردند را تجويز نموده و حتي مي فرمايد اگر از ديار خود مهاجرت نمودند و به گروه انقلابيون پيوستند در صورت ((امتحان)) آنان و اطمينان از هدف مبارزاتشان بايد آنان را پذيرفت و حق ارجاع آنان به هيچ دولت يا شخصي وجود ندارد و لزوم مهاجرت زنان مومن را از جامعه جاهلي، همچون مردان، مي رساند.

 خداوند با ذكر موارد حقوقي اينان فرامينش را ((قانون و حكم  الهي برشمرده و مي فرمايند: در صورت ازدواج با چنين زناني واجب است كه مهر آنان كه تعيين شده داده شود(نگويند بي كسند و به آنان ظلم كنند و………) و اگر شخصي احياناً زن كافري داشته باشد . وضعيت آنرا نيز مي نماياند كه شخص مي تواند وي را طلاق داده و مهر را از آنان گرفته و با اين زن مومن مهاجر امتحان شده ازدواج كند. (10 ممتحنه) همچنين حكم زناني كه از مومنين به سوي دشمنان و جامعه جاهليت مي روند را نيز بيان مي فرمايند. (ممتحنه 10).

در بالا مسئله زنان در مبارزات مسلحانه خود را به نمايش گذاشت و در اينجا به گوشه اي ديگر اشاره مي كنيم كه عتبه بن غزوان در تصرف ((ابله)) به كاربرد: مي دانيم كه روش معروف عمر بن خطاب در جنگهاي مسلحانه بر ((اتكاء)) به قدرت و كارايي و توانايي فرمانده و تقليل افراد جنگنده )) استوار بود. در جنگ ابله هم زنان شركت داشتند . عتبه براي زنان چند پرچم تهيه كرد ، و آنها را برچوبهاي بلند و رمها و نيزه ها برافراشت و به آنها دستور داد در عقب سپاه حركت كنند و گفت : وقتي دو سپاه نزديك هم شدند ، آنها گرد و خاك راه بياندازند و محيط را از گردوخاك پركنند. كه دشمنان خيال كنند كه پشت سرسپاهي انبوهند و اينها پيش قراولند و بدين شكل سپاهيان دشمن ترسيدند و در رفتند و عتبه با همراهي زنان مبارز بدون يك كشته وارد ابله  گرديد .

زنان در تمامي فعاليتهاي اجتماعي متناسب با شرایط فطریشان نيز با مردان برابر و يكسانند (71 توبه) و در امر بيعت و انتخاب و  تائيد نمودن رهبران و يا انتخاب و تائید هر كسي زن با مرد مساويست چه در شوراي اولي الامر باشد كه بخواهد  به كسي راي داده يا بخواهد در هر كدام از مراحل شورا تخصصی عضو شود (ممتحنه 12)

مسجد پارلمان مسلمين و جايگاه شورا و مكاني است كه تمام امور مسلمين در آنجا به سرانجام مي رسند. كه پيامبر صلي الله عليه و اله و سلم در مورد زنان فرمود : (( لاتمنعوا اماء الله مساجد الله )) (بخاري ، مسلم ، مسند امام احمد ، سنن ابو داود ، موطا مالك، سنن امام دارمي و غيره )

مسجد جاي عبادت است و تمام امور زندگي يك مسلمان مومن در صورتي كه مطابق با قوانين الهي صورت پذيرد عبادت محسوب مي گردد .از هم صحبت شدن با همديگر تا نوشيدن و خوابيدن وتمتع مسائل جنسي گرفته تا ديگر مسائل اجرائي و ادراي اجتماع. زني كه اجازه ورود به پارلمان اسلامي را دارد قطعاً اجازه انجام اموري كه در آن صورت مي پذيرد را نيز دارد .

زن به همراه مرد با ازدواج تشكيل يك شركت را مي دهند (دقيقاً دقت شود) تمام آنچه كه در نتيجه فعاليت مشترک اقتصادی آنان به دست مي آيدبصورت مشترك به هر روي آنان تعلق دارد. چه قدر ناجوانمردانه و پستي است كه شخص شريكش را بعد از چند سال اشتراك با توسل به قوانين افيوني حاكم بيرون انداخته و حقوق و مزايايش را غصب كند. خداوند مي فرمانيد : خانه (و هر آنچه متعلق به آن است )مال زن هم هست و زن و مرد درآن اشتراك دارند نبايد آنها را از ((خانه هايشان)) بيرون كرد و خودشان هم نبايد بيرون روند. مگر در مواردي كه در آنصورت هم حقوق خاص خود را دارند. (طلاق 1) .

زنان استقلال اقتصادي دارند، و شيوة تقسيم ثروتي كه بعد از مرگشان به جا مي ماند و يا تقسيم ارث زماني كه يكي از زوجهاي (( مسلمان)) كه بر مبناي اسلام هر دو به نسبت مساوي از آزادي فعاليت اقتصادي برخوردارند و هر كدام براي خود صاحب ثروت و دارائي مي باشند (نساء 13-12 ) (( للرجال نصيب مما اكتسبوا و للنساء نصيب مما اكتسبن))  (32 النساء)

با درك صحيح مسئله حجاب براي زن و مرد حدود حجاب براي زن در آيه (30 و 31 نور) ودیگر احادیث صحیح نبوی مشخص مي گرددوجایی برای تاویلات غلط هوسرانان ویا سکولار زده های محلی باقی نمی ماند.

دختران را به اجبار نبايد شوهر داد (بقره 148) و ازدواج عهد و پيماني است بسيار محكم كه زن آنرا از مردمي گيرد و روابط زناشوئي اسلامي بايد در اعلا درجه استحكام باشد . (( و اخذن منكم ميثاقاً غليظاً )) (نساء 21).

اسلام ازدواج را پيشنهاد كرده و زنا را بشدن منكوب نموده و هدف از وضع چنين قوانين بدون انعطافي اين است كه :

1- جرم نشود

2- گناه هم ثابت نشود (تمامي حدودي كه در زمان صدور  اسلام و حيات خاتم صلي الله عليه و اله و سلم در مورد زنا صورت گرفته از طريق اعتراف خود آنان بوده نه از طريق شاهدين چون شاهد معمولاً با رعايت دستورات اسلامي خيلي نادر و محدود است و براي كساني هم كه الكي تهمت زنا را به ديگري مي زنند مجازاتي ثابت وجود دارد. (نور4).

اما مسئله اي كه در اين ميان علاوه بر تجارت وبردگی جنسی زنان ودختران درمیان سکولارها ودیگر کفار جهان ، در داخل سرزمینهای مسلمان نشین زنان را وسيله اي جهت شهوتراني مردان قرار داده و مردان آنرا تصويب كرده و به شدت از آن محافظت مي نمايند مسئله صيغه است.

صيغه ، شهوتراني و بي بندوباري  امراء و سلاطيني است كه به تن باطل شده و  مردود آن لباس حق و رنگ و لعاب مزورانه اسلامي داده اند : در حالي كه (27- 24 النساء ) :

((اجورهن ــــ فاتوهن اجورهن فريضه ـــ و من لم يستطيع منكم طولاً ان ينكح المحصنات المومنات ))

(( فمن ما ملكت ايمانكم من فتياتكم المومنات و الله علم ، بايمانكم بعضكم من بعض - فانكحوهن باذن))((اتوهن اجورهن بالمعروف ـــ محصنات غير مسافحات ـــ و لا ستندات اخدان))

2-    محصنين : شوهران، و در حالي كه براي هميشه خود را محافظت مي كنيد.

2- مسافحين : آب پاشندگان و برطرف كننده حاجات هر جا كه باشد.

3- عبارت زيباي غير مسافحين دقيقاً متعه و همچنان شهوتراني را صريحاً رد مي كند.

انجام هر گونه فاحشه گري و زنايي در زير پوشش هر لباسي عنواني از ديدگاه بيداري اسلامي رد و غيرقابل تحمل است و آنچه ارزش دارد همچون تمامي موارد ، قانون خداست . (1-6 مومنون ).

 

 

 

بسم الله الرحمن الرحيم

بیداری اسلامی و اهميت نقش زنان بعنوان نيمي از پيكرة انساني  ( 2 )

به قلم استاد مجاهد : ابوحمزه المهاجر هورامی